Geen maatje 36, maar 38: modefabrikanten sjoemelen met kledingmaten

Vanity Sizing
Heb je ooit gehoord van de term vanity sizing? Het is een slimme marketingstrategie die wordt toegepast door kledingwinkels waarbij de maten door de jaren heen zijn aangepast. Hierdoor komt het voor dat wat vroeger maat M was, tegenwoordig als maat S wordt aangeboden. Met andere woorden, de kledingstukken zijn dezelfde grootte als voorheen, maar ze krijgen nu een kleinere maatnaam.

Volgens diëtiste Sanne Mouha, uitgelegd aan het Belgische HLN, is dit een slimme marketingtruc. Door deze truc denken we tijdens het winkelen: ‘Hey, ik pas nog steeds in maat S.’ Zo kopen we eigenlijk grotere kledingstukken dan we denken. De huidige maat 36 is bijvoorbeeld net zo groot als maat 38 van een paar jaar geleden…

Kledingfabrikanten misleidend
Kledingfabrikanten hebben dit bedacht om consumenten een beter gevoel te geven. Hoewel dit sympathiek klinkt, vindt diëtiste Sanne Mouha dat dit niet bijdraagt aan de algehele gezondheid. “Je merkt misschien niet dat je aankomt omdat vanity sizing ervoor zorgt dat je denkt dat je nog steeds dezelfde maat hebt. Hierdoor lijkt het alsof het probleem tussen je oren zit en doe je er niets aan. Dit kan ons onbewust dikker maken,” aldus Mouha. Het is daarom belangrijk om je af te vragen waar je kleding vandaan komt.

Obesitas en overgewicht
Momenteel zijn obesitas en overgewicht de grootste uitdagingen op het gebied van gezondheid. Mouha legt uit dat “maatje 36” nog steeds wordt geassocieerd met het schoonheidsideaal, en kledingproducenten spelen daarop in door de maat aan te passen. Op deze manier geven ze klanten meer zelfvertrouwen en zorgen ze ervoor dat er meer wordt gekocht. Maar volgens de diëtiste is dit niet bevorderlijk voor de gezondheid. “Stel je voor dat je vijf kilo bent aangekomen sinds vorig jaar. Je gaat een nieuwe broek kopen en merkt dat je nog steeds in dezelfde maat past. Dan denk je: ‘Oh, ik ben helemaal niet aangekomen! Misschien is mijn broek gewoon gekrompen in de was?’ Dit kan ons beeld van ons lichaam vertroebelen en bijdragen aan ongezonde gewichtstoename.”

Kleding geen graadmeter voor gezondheid
Hoewel vijf extra kilo’s op zichzelf geen groot probleem zijn, is het feit dat we ongemerkt aankomen volgens Mouha zorgwekkend. Ze benadrukt dat we ons niet moeten laten leiden door kledingmaten en alert moeten blijven op veranderingen in ons lichaam. “Wees realistisch en als je denkt dat je bent aangekomen, is dat waarschijnlijk ook zo. Het is belangrijk om oogkleppen af te doen en veranderingen aan te brengen in je eetpatroon of je gewicht te accepteren,” aldus de diëtiste.