Barbie heeft nu pop met syndroom van Down

Barbie met Syndroom van Down
Op dinsdag heeft Mattel, de speelgoedfabrikant, zijn poppenlijn uitgebreid met een Barbie die het syndroom van Down vertegenwoordigt. Dit is gedaan met als doel ‘een pop te bieden waarin nog meer kinderen zichzelf kunnen herkennen en die de diversiteit van hun omgeving weerspiegelt’. Mattel heeft als doel bij te dragen aan het tegengaan van stigmatisering in de samenleving door de introductie van deze nieuwe pop.

In de persverklaring zei Lisa McKnight namens de poppenfabrikant: “Door te spelen met een pop die uit een andere wereld komt, kan een kind meer begrip en empathie ontwikkelen, wat kan leiden tot een inclusievere samenleving waarin er ruimte is voor iedereen. We willen alle kinderen de mogelijkheid bieden om zichzelf te zien in Barbie en tegelijkertijd aanmoedigen om te spelen met poppen die anders zijn dan zijzelf.”

Ogen staan lichtjes scheef
De nieuwe pop is zorgvuldig ontworpen om een ​​nauwkeurige weergave te zijn van vrouwen met het syndroom van Down, waarbij zowel het gezicht als het lichaam zijn aangepast. De pop is korter met een langer bovenlichaam, en het gezicht heeft een rondere vorm met kleinere oren en een platte neusbrug, terwijl de amandelvormige ogen lichtjes schuin staan, meldt Mattel. Om de pop zo realistisch mogelijk te maken, heeft de fabrikant nauw samengewerkt met de National Down Syndrome Society (NDSS) in Amerika.

Nederlandse model en influencer Enya aan het woord
Enya, het Nederlandse model en influencer (26), is een van de ambassadeurs die betrokken zijn bij de lancering van de nieuwe Barbie-pop. Ze zei: “Als kind was Barbie een belangrijk onderdeel van mijn jeugd en die van mijn zus. Het feit dat er nu een Barbie-pop is die op mij lijkt en waarmee ik me kan identificeren, is onbeschrijfelijk. Het is zo belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd bewust worden gemaakt van diversiteit en inclusie en dat ze zien dat er niet één ideaalbeeld bestaat. Iedereen hoort erbij, we zijn allemaal mooi en het syndroom van Down maakt deel uit van ons, de maatschappij en de wereld.”

Rolstoel
De poppenlijn van Barbie is gericht op inclusiviteit en diversiteit, met poppen die verschillende fysieke kenmerken hebben, zoals vitiligo, een rolstoel, een Ken met een beenprothese en een pop met een gehoorapparaat. Mattel heeft als doel om kinderen te laten zien dat er verschillende soorten mensen zijn en dat inclusie belangrijk is.

Andere speelgoedfabrikanten hebben ook soortgelijke doelstellingen. In februari kwam Lego bijvoorbeeld met een nieuwe generatie personages die beter aansluiten bij de hedendaagse leefwereld van kinderen. Deze karakters vertegenwoordigen een diversiteit in gender, etniciteit en fysieke en mentale kenmerken, waaronder afwijkende ledematen en vitiligo.